torsdag 13 juli 2017

Helgfrågan v.28

Det var inte lätt att komma in till sin dator, jag fick hoppa över flyttkartonger och plastsäckar med kläder. Det är nämligen så att min lilla tös ska flytta hemifrån.
Flyttlasset går imorgon och idag ska vi dit och städa, det luktade inte gott på toaletten. Ändå har en städfirma städat där men fullt med äckligt kvar, blää.
Idag har jag fått lite hjälp med frågan av min dotter och den lyder så här:
Hur viktigt är språkriktigheten i en bok? 
Jag slog upp en liten förklaring är inte lika haj på detta som dottern.
(Till att börja med ska jag reda ut en vanlig missuppfattning: grammatik och språkriktighet är inte samma sak. Grammatik handlar om meningsuppbyggnad, eller som Wikipedia beskriver det: "Grammatik är det regelsystem som beskriver hur orddelar kombineras för att bilda ord och dessa i sin tur kombineras för att skapa förståeliga satser och meningar" medan språkriktighet handlar om själva skrivhantverket: stavning, meningsbyggnad, styckeindelning, bruket av skiljetecken, förkortningar och så vidare.)
Bonusfråga: Hur går det med sommarläsningen?
Ha det bra.

9 kommentarer :

  1. Hoppas du har det bra i sommarvärmen!

    SvaraRadera
  2. Min store lille kille ska börja bo på internat i höst också.. men jag får väl se honom varje helg hoppas jag!

    SvaraRadera
  3. Noggrant välstädade toaletter är ju det viktigaste när det gäller städning. Tycker man ju en städfirma borde veta... Lycka till med flytten imorgon. :)

    SvaraRadera
  4. Hoppas att det inte blir för tomt utan dottern hemma!

    SvaraRadera
  5. Lycka till med flytten! Det kommer antagligen bli väldigt tomt till att börja med. Kan knappt föreställa mig hur det skulle vara utan våra två tjejer här hemma. Trist med städfirman :/

    SvaraRadera
  6. Det är så trist att komma till en lägenhet som inte är städad. Det råkade vi ut för i den lägenheten vi bor nu. När vi fick nyckeln och kollade runt så var det mögel i kylen, elementen var fulla av damm, kaklet i badrummet var helt svartprickigt och i flera skåp låg det både kläder och leksaker. Den före detta frun i huset kunde inte förstå att någon klagade, hon hade städat i flera dagar. Sa hon. Hyresvärden skickade hit en städfirma för att kolla och den tjejen fick städa i två dagar, för att överhuvudtaget få det i närheten av godkänt, vilket den förre hyresgästen fick betala. Vi hade tur som inte stod med flyttlasset utanför utan hade nästan två veckor på oss innan vi skulle flytta.

    SvaraRadera
  7. det tar tid att fatta att barnen plötsligt inte kommer hem längre utan har eget boende. det där med flyttstädning är inte alltid kul

    SvaraRadera
  8. Fy det lät inte kul med den flyttstädningen. Hoppas att det går bra med flytten!

    SvaraRadera
  9. Hoppas att det går bra med flyttandet!

    Här kommer mitt svar: https://mariasbokhylla.wordpress.com/2017/07/14/1115/

    SvaraRadera