onsdag 31 januari 2018

Louise Boije Af Gennäs - Blodlokan

Efter att Saras pappa dör i en mystisk eldsvåda flyttar hon från Örebro till Stockholm för att starta ett nytt liv. Till en början går allt nästan för bra: kaféjobbet byts mot en anställning på pr-byrå och det torftiga rummet i förorten ersätts av en lyxig lägenhet på Östermalm. Men snart utsätts hon för märkliga och obehagliga händelser, och hotet mot Sara och hennes familj känns alltmer påtagligt. Det blir uppenbart att någon tror att hon har den avgörande nyckeln till något viktigt – men vem? Och till vad?

Med Blodlokan, som är den första delen i motståndstrilogin, byter Louise Boije af Gennäs genre och skriver för första gången en samhällskritisk, psykologisk thriller med stark koppling till verklighetens många ouppklarade svenska ”affärer”. Hämtat från Bookmark förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag fick ett mejl från Bookmark med nyheter och såg direkt att denna vill jag läsa. Jag har tidigare läst en bok av författaren som fängslade mig oerhört.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Bra textstorlek och omslaget är toksnyggt.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Lättläst och inte så komplicerat.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Nej

Vad gillade du med boken? 

Jag gillade storyn väldigt mycket och alla frågetecken som kom av berättelsen.
Alla svar fick man givetvis inte i denna del, vem vet kanske i nästa.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Det var väldigt många tidningsklipp och vad skulle man hålla i minnet liksom. Tyvärr finner jag det ganska tråkigt med tidningsklipp i böcker.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Jag tyckte alla var mer eller mindre misstänkta till en början så den enda man kunde ta till sig var Sara. Dock fann jag Sara en aning naiv som inte ifrågasatte saker mer.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Det var bra beskrivningar lagom för att passa handlingen

Vad var annorlunda med denna boken?

Det var väl alla ouppklarade svenska affärer som på något vis kopplades till boken.

Vad kunde gjort boken bättre?

Jag tyckte den var lite trögt till en början, inget hände liksom. Men det ska bli tre böcker så kanske dumt att bränna allt krut direkt.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Ja tack

Sammanfattning.

Denna bok hade en liten långsam inledning, jag var nästan på väg att lägga ner boken en gång. Tack och lov att jag inte gjorde det. För ungefär vid hälften av boken satte den fart ordentligt och den var riktigt spännande. Louise skriver väldigt bra men jag tycker hon kunde kortat ner tidningsurklippen något. Jag ser nu verkligen framemot en fortsättning och hoppas den blir lika spännande. När kommer den?

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 4+
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Motståndstrilogin (del 1/3)
Antal sidor 447
Utgivningsdatum 2018-01-16
Upplaga 1
Förlag Bookmark Förlag
Medarbetare Grandin, Elina (form)
Dimensioner 216 x 145 x 32 mm
Vikt 628 g
SAB Hc
ISBN 9789188545732
Tack till Bookmark förlag för rec.ex
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar