lördag 29 april 2017

Jane Harper - Hetta

Australien härjas av en svår torka och invånarna i den lilla avfolkningsorten Kiewarra tvingas dagligen fatta desperata beslut på grund av vattenbristen. Under mystiska omständigheter tar Luke Hadler livet av sin familj och sedan sig själv. Poliskommissarie Aaron Falk kommer tillbaka till sin barndoms hemtrakter för att närvara vid begravningen. Luke var hans bäste vän, men de delade även en mörk hemlighet.
Under århundradets värsta torka börjar Falk ifrågasätta vad som verkligen hände med Luke. Han bär på en bestämd känsla av att något inte stämmer - men ju mer han nystar i fallet, desto mer börjar gamla sår att blöda. Sedan länge begravda lögner tar sig upp till ytan, och Falk tvingas konfronteras med sina egna värsta minnen.
Hetta är en atmosfärisk thriller med mörka familjehemligheter - True Detective möter Liane Moriarty. Den utspelar sig i Australiens karga inland. Hämtat från Bokförlaget Forum 


Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Jag har sett tre omslag till denna bok och vet inte vilken som är den slutgiltiga.
Jag tycker nog det med trucken är det bästa.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Lättläst språk med bra driv.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Nej

Vad gillade du med boken?

När Poliskommissarie Aaron Falk kommer tillbaka till barndomens trakter möts han inte av vågen precis, snarare tvärtom. Alla är fientligt inställda och alla verkar ha en dold agenda. Först verkar det rätt solklart att Luke dödat sin familj och sedan sig själv, men Lukes föräldrar vädjar till honom att undersöka saken. Man kan nästan känna att det dallrar i luften både av hettan utanför och personernas fientlighet. Det kanske inte är värsta bladvändaren men stämningen i boken och alla personerna som verkar lura på både en eller två hemligheter gör att du vill fortsätta läsa. Jag gillar inte kursiv text i normala fall men här funkar det ypperligt. 

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Nej inget tråkigt här.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Aaron tog man till sig så klart han verkade i stort sett den enda vettiga.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jag tycker personerna var bra beskrivna, jag fick en bild framför mig.
Det kunde varit lite mer beskrivningar från landskapet.

Vad var annorlunda med denna boken?

Den utspelades i Australien. Jag har i och för sig läst Tamara McKinleys böcker som utspelar sig där men inte någon deckare.

Vad kunde gjort boken bättre?

Ja, som jag nämnt innan miljöbeskrivning från landskapet.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Ja, gärna.

Sammanfattning.

En annorlunda deckare men en huvudkaraktär som är allt annat än populär. Den har ett bra driv och man vill läsa vidare på grund av det där lilla gnaget att det kanske inte gick till som alla tror.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 5 
Format Inbunden
Språk Svenska
Antal sidor 335
Utgivningsdatum 2017-04-26
Förlag Bokförlaget Forum
Översättare Jessica Hallén
Originaltitel The Dry
Medarbetare Grandin, Elina (form)
Dimensioner 220 x 145 x 30 mm
SAB Hce
ISBN 9789137148052
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

6 kommentarer :

  1. Den här hade jag inte hört talas om tidigare.

    SvaraRadera
  2. Bara orden Australien och thriller får mig intresserad direkt! :D
    Synd att miljöbeskrivningar från landskapet saknas, brukar uppskatta sådant.

    SvaraRadera
  3. Den här är jag nyfiken på, låter spännande. Säger som Åsa synd med miljöbeskrivningarna för det brukar vara ett extra plus.

    SvaraRadera
  4. Du ger den också en femma. Suck. Jag hoppas verkligen jag får denna när jag fyller år :)

    SvaraRadera