onsdag 31 januari 2018

Marie-Louise Marc - Bettys värld

Betty Svan är kärleksreporter på det glossiga magasinet Gala. Trots en galen chef trivs hon med sitt jobb som landets flitigaste relationsjournalist. Dessutom har hon precis inlett en passionerad relation med Dan, en säljare på en golftidning på samma förlag. Sommaren närmar sig, Stockholm blir allt varmare och livet leker. Eller? Snart börjar mörka moln täcka Bettys himmel. Dan visar sig vara en otrogen skit, det skvallras om nedskärningar på arbetsplatsen, Bettys mamma blir allt sjukare på hemmet där hon bor, och Betty både saknar och oroar sig över sina utflugna, vuxna barn. 

Samtidigt uppstår pirriga känslor mellan Betty och hennes granne Henrik, en godhjärtad psykiatriker som bor i samma hus. Men kan en läkare verkligen bli kär i en skvallerskribent? Och kommer Betty ens våga öppna sig för kärlek igen?

Välkommen till en pulserande värld full av kändisskvaller, surdegsbröd, Stockholmsvyer och romantik. Bettys värld! Marie-Louise Marc är själv journalist i grunden och har bland annat arbetat på Elle och Veckorevyn. Bettys värld är hennes debutroman.
Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag ville ha något lättlyssnat till kvällen och det levde den upptill.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Snyggt omslag. Uppläsare My Holmsten är väldigt proffsig, henne skulle de använda mer.💪

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Lättlyssnat.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Nej.

Vad gillade du med boken?

Jag blev förtjust i Betty som skulle vara i ungefär i min ålder, även om kanske hennes kärleksliv känns lite mer som att hon skulle var yngre. Men det mesta gillar jag och tycker boken är underhållande. 

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Nej, inte då.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Jag tycker de var väl beskrivna, men klart Betty var favoriten. hon kändes smartare än de andra liksom.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jag tycker de var väldigt schyssta och allt var väl uttänkt.

Vad var annorlunda med denna boken?

Nej, det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?

Jag tycker boken uppfyller de mesta kriterier för en feelgood, dessutom väldigt välskriven.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Ja, det vill jag gärna.

Sammanfattning.

En välskriven och underhållande feelgood, som känns relativt trovärdig. Och där huvudpersonen inte är 17 år utan en hel del år äldre. Så var den sjukt bra uppläst av My. Det var några underhållande timmar.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 4
Format Ljudbok
Filformat Ljudbok, MP3 (5-minutersspår) (289.2 MB)
Språk Svenska
Inläsare My Holmsten
Utgivningsdatum 2017-03-20
Förlag Printz Publishing
ISBN 9789188261687
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar