söndag 21 januari 2018

Affinity Konar - Mischling

År 1944 kommer tvillingsystrarna Pearl och Stasha till Auschwitz med sin mamma och morfar. De sätts i Mengele Zoo, nazisternas mänskliga experimentverkstad med tvillingar. Flickorna upplever förskräckliga fasor och de personligheter de en gång har delat klyvs nu i två: Pearl blir ansvarig för det sorgliga, det goda och det förflutna. Stasha får stå för det roliga, det vildsinta och framtiden.

På vintern försvinner Pearl. Stasha sörjer tvilling, men håller fast vid tanken att Pearl fortfarande lever. När lägret befrias av Röda armén ger hon sig ut genom Polens förödelse för att hitta Pearl och försöka forma sig en framtid. Hämtat från Bokus


Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag fick syn på den på Bokus och tyckte omslaget var så himla vackert och så gillar jag böcker som handlar om 2:a världskriget.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Som sagt omslaget är supersnyggt.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Gunilla Leining är en superduktig uppläsare, en bland de bästa.
.
Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Jag tyckte den var lite smårörig ibland. Jag gillar verkligen böcker som utspelar sig kring 2:a världskriget men på något vis fastnade jag inte för denna. Det är verkligen fasansfullt de flickorna utsätts för och bara vara i Auschwitz med allt vad det innebär

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit 
bland dem?

Tvillingflickorna Pearl och Stasha och doktor Mengele. 

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

De var väldigt bra

Vad var annorlunda med denna boken?

Jag kan inte komma på något

Vad kunde gjort boken bättre?

Det vet jag inte heller

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Det beror nog på vad den handlar om.

Sammanfattning.

Jag kanske hade för höga förväntningar på boken eftersom jag brukar tycka om böcker som handlar om 2:a världskriget. Men den här fastnade jag inte förr och jag kan inte riktigt sätt fingret på varför.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 3
Format Ljudbok
Filformat Ljudbok, MP3 (5-minutersspår) (262.9 MB)
Språk Svenska
Inläsare Gunilla Leining
Utgivningsdatum 2017-12-14
Förlag Bokförlaget Polaris
Översättare Cecilia Berglund Barklem
ISBN 9789188647351
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

2 kommentarer :

  1. Den här är jag nyfiken på. Men jag vill nog läsa den istället för att lyssna på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den blev lite smårörig när man lyssnade, alla böcker är inte bra som ljudböcker.

      Radera