torsdag 26 oktober 2017

Helgfrågan v.43

Sista helgen innan läslovet som det numera heter, jag gav ut läslovslappen till barnen idag. Men eftersom jag jobbar på fritidshem är jag inte ledig på lovet om jag inte ber mig ledig, vilket jag gjort måndag och torsdag.
Nu till helgen ska jag åka till Danmark och gå på museum, får ta en snabbkurs i danska.
Detta för mig till veckans helgfråga:

Läser du böcker på något annat språk än svenska? 
Jag gör tyvärr inte det men har tänkt jag skulle läsa någon deckare på engelska.

En helt gäng med faktorer har gjort att jag inte läst så mycket jag tänkt de senaste månaderna.
Bonusfråga: Hur många böcker tror du att du hinner läsa tills du svarar på Helgfrågan nästa vecka?
Jag hoppas jag hinner läsa ut två böcker.

15 kommentarer :

  1. jag svarar ungefär som du, trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Har läst på engelska sen skoltiden, det är nyttigt ... men ibland är det så mycket billigare med en pocketversion på svenska! Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  3. Tänker också ibland på att man borde läsa något på engelska, men idén tycks stanna på tankestadiet numera. :)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Jag läser mest på svenska men det blir en och annan bok på engelska. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Jag läser på svenska och engelska. :)

    https://mariasbokhylla.wordpress.com/2017/10/26/helgfragan-sprak/

    SvaraRadera
  6. Jag tänker också ibland att jag borde läsa några böcker på engelska ...

    SvaraRadera
  7. Hoppas att du får det trevligt i Danmark!

    SvaraRadera
  8. Tur till Danmark lät trevligt! Trevlig helg.

    SvaraRadera
  9. Jag har svarat på min blogg! :D

    https://elinasbokliv.blogspot.se/2017/10/helgfragan-v43.html

    SvaraRadera
  10. Läser på engelska och så ofta jag hittar något läsbart, även på finska. Jag håller nämligen på att tappa finska språket. Växte upp i Finland som finlandssvensk, lärde mig finska i skolan, sen kom arbetslivet och jag var helt tvåspråkig. Flyttade till Sverige som 24´åring och efter det blev finskan inte lika aktuell att använda. Men, på mitten av 80-talet började jag jobba på finsk bank i Stockholm och fick återerövra finska språket. Lämnade arbetsplatsen efter några år o nu är det typ hundra år sedan jag använde finskan aktivt, så synd för det är för mig världens vackraste språk.

    SvaraRadera
  11. Så sen denna vecka. Engelska är det språk jag helst lyssnar på. Det är bra övning inför semesterresor.

    SvaraRadera