onsdag 30 september 2015

Jonas Jonasson - Mördar-Anders och hans vänner (samt en och annan ovän)

Johanna Kjellander lämnar predikstolen för gott under burop från sin församling. Nå, yrkesvalet var ändå aldrig hennes. Hon skyller på pappa och Gud i lika delar.
Per Persson lever ett torftigt liv efter att farfar slarvat bort den förmögenhet som nu borde varit hans. I stället är sonsonen en uselt betald receptionist på ett tredje klassens hotell.
Den bortjagade prästen möter av en slump receptionisten på en parkbänk. Båda är lurade på tillvaron och de har inga problem med att luras tillbaka när möjligheten uppstår. Och det gör den – i mötet med Mördar-Anders.
Mördar-Anders och hans vänner (samt en och annan ovän) är Jonas Jonassons tredje roman efter världssuccéerna med Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann och Analfabeten som kunde räkna. Som alltid synliggör Jonasson mänsklighetens tillkortakommanden och förvandlar dem till humor. Han tillåter sina läsare att skratta, le och må bra – samtidigt som han bjuder in den som vill till en djupare tanke. Hämtat från Piratförlaget

Jag som så många andra älskade Hundraåringen, så när jag Analfabeten kom slängde jag mig över den.
Den var inte lika bra som Hundraåringen men ändå underhållande. Så nu till denna bok som jag faktiskt kämpat med ett tag, jag fann inget intresse av att läsa vidare. Den hade samma lite upprepande skrivsätt som de två andra och ibland kändes det som man läst samma mening två gånger. Handlingen var tunn och om det ska vara något budskap med boken så har jag inte förstått den.
Jag saknar klurigheten och humorn från tidigare böcker så tyvärr blev detta lite magplask. Kanske skulle man valt att lyssna på boken istället med Björn Granath som uppläsare men nu gjorde jag inte det. BETYG 2+
Format: Inbunden
Utgiven: 2015-09-23
ISBN: 978-91-642-0477-6
Sidor: 330
Tack till Piratförlaget för rec.ex
Köp boken Bokus eller Adlibris eller Cdon

15 kommentarer :

  1. Då låter jag definitivt denna vara. Jag som inte ens gillade Hundraåringen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja då ska du absolut inte läsa denna hihi.

      Radera
  2. Hundreåringen var supre, så denne boka må jeg nok lese en dag! Takk for godt tips! Håper du har en fin høstuke. Her er det sol fra skyfri himmel, litt høstvind og nydelig ute!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har varit en fin höst men snart kommer nog regn och rusk men då får man sitta inne och läsa en bok, det är bra det också.

      Radera
  3. Jag gillade inte Hundraåringen och har därför inte gett Jonassons böcker en ny chans. Känns som att jag är rätt ute :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade Hundraåringen men tyvärr var denna inte alls rolig.

      Radera
  4. Har inte hunnit läst förra boken ännu, så jag tror nog jag skall läsa den innan jag skaffar denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan vara bra, jag var grymt sugen på att köpa böcker nu men jag har massa olästa. Så jag bestämde mig att vänta i alla fall tills det kommer ett bra erbjudande.

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Tyckte Hundraåringen var sådär och ska ge denna en chans nu, tyvärr känner jag mig lite skeptisk nu när du inte gillade den ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan hända du gillar den, smaken är olika.

      Radera
  7. Jag älskade Hundraåringen och gillade Analfabeten. Men efter att ha läst vad du skriver här blir jag mindre intresserad av att läsa om Mördar-Anders.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tyckte precis så också men denna gick inte hem hos mig

      Radera
  8. Hundraåringen var underbar, Analfabeten står fortfarande oläst men denna är jag nog lite skeptisk mot faktisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Analfabeten var inte alls lika bra som Hundraåringen så läs den först.

      Radera