tisdag 1 oktober 2013

Jonas Jonasson - Analfabeten som kunde räkna

Hon började arbeta som femåring, blev föräldralös vid tio, överkörd vid femton. Ingenting tydde på annat än att hon skulle leva ett tag i sitt skjul i Sydafrikas största kåkstad och sedan dö, saknad av ingen. Om hon nu inte varit den hon var, men det var hon ju. Nombeko Mayeki var analfabeten som kunde räkna.
Ödet tillsammans med hennes talang för henne bort från Soweto, till internationell storpolitik, till andra sidan jordklotet, till två identiskt lika och väldigt olika bröder. Under resan lyckas hon reta upp världens mest fruktade säkerhetstjänst innan hon en dag finner sig själv instängd i skåpet till en potatisbil. Där och då är världen som världen känner den hotad.
I Analfabeten som kunde räkna gör Jonas Jonasson upp med fundamentalismen i alla dess former tillsammans med vanföreställningen om olika folks olika värde. Han gör det med humor och värme. Och slår en gång för alla hål på myten om att kungar inte nackar höns.
Analfabeten som kunde räkna är Jonas Jonassons andra roman, efter världssuccén med Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. Hämtat från Piratförlaget

Första man frågar sig är om den är lika bra som Hundraåringen och då blir svaret NEJ. Han har själv sagt om boken att det är Same same but different och det kan stämma rätt bra. När jag började läsa fångade boken upp mig totalt. Nombeko en latrintömmare i Sydafrika som inte kunde läsa men väl räkna, det här blir bra och det blev det, stundtals.
Dock tröttnade jag lite i mitten av boken, tyckte liksom det drog iväg och spretade åt alla håll, med många inblandade. Jag la till och med ifrån mig boken.Efter ett tag bestämde jag mig för att läsa klart den, underhållande är den i vissa partier, men inte lika rolig som Hundraåringen. Kul är att kungen och Reinfeldt får vara med i boken och även världshändelser, (historielektion nästan). Här får kungen en positiv roll, det kan han trösta sig med efter alla andra skriverier.
När jag läste Hundraåringen skrattade jag högt men det gjorde jag inte här, tyckte dock det var lite småkul emellanåt. BETYG 3
Format: Inbunden
Utgiven: 2013-09-25
ISBN: 978-91-642-0396-0
Sidor: 400
Tack till Piratförlaget för recensionsexemplar

1 kommentar :

  1. Jag tyckte tvärt om att den var lika bra. Som du säger, same but different. Nu lyssnade jag på boken, vet inte hur mycket det spelar in på själva intrycket av boken. Lyssnade iofs på första också...

    SvaraRadera