måndag 11 mars 2013

Tove Alsterdal - I tystnaden begravd - Ljudbok

Lars Erkki Svanberg, en gång Sveriges snabbaste skidåkare, slås ihjäl med sin egen yxa på gården Rauhala hemma i Tornedalen.
I ett trapphus i Sankt Petersburg skjuter en rysk gangsterledare sin närmaste vän, och flyr mot gränsen.

Katrine, som just har fått sparken från Sveriges Radio, upptäcker att hennes mamma inte är den människa hon trodde. I byn Kivikangas långt uppe i norr finner hon sanningar som tystats ner i generationer.

Medan midvintern långsamt släpper sitt järngrepp över Nordkalotten dras deras historier allt närmare varandra, tills allting slutligen löper samman i den utkylda mangårdsbyggnaden på Rauhala ett namn som betyder lugnet, friden.

I tystnaden begravd är en storslagen och svart släktkrönika som sträcker sig tillbaka genom nästan hela 1900 talet, från Tornedalen och österut, in i det mytomspunna Karelen och fallna Sovjetimperiet. Den skildrar människans längtan efter ett liv som är värt att leva. Kopierat från Storytel

Ja här slängs man verkligen in i handlingen mord direkt. Det gillar jag. Så går handlingen över till personen vi i huvudsak får följa nämligen Katrine. Det är nämligen hennes mamma som har ett hus i Kivikangas, självklart bestämmer hon sig för att åka upp till platsen, trots brodern vill att de ska sälja huset direkt.
Väl uppe får hon reda på saker om mordet, och som den journalist hon är blir hon nyfiken. Så rullar historien på den har även två parallella historier, en dåtids historia om en svensk och hans bror som emigrerade till Sovjetunionen, och en samtida där det händer saker i Ryssland.
Jag valde att lyssna på deckaren, eftersom jag har Storytel.Men jag tycker att det blir fruktansvärt rörigt med tre historier i en och samma bok. Man fick backa bandet rätt många gånger för att hänga med i historien. Jag kände också att trots höga betyg i historia, så sov jag nog under denna lektion. För jag hade faktiskt ingen aning om att svenskar emigrerat till Sovjet. Ja tänk vad man får lära sig. Författaren måste gjort ett enormt researcharbete, och det mesta knyts till slut ihop. Anna Maria Källs uppläsning är super, men tipset till er är att ta bokvarianten. Jag ska också nämna att en av anledningarna till att jag ville läsa boken var Pockethexans eminenta recension, som finns här . BETYG: 4
Författare
Tove Alsterdal
Uppläsare
Anna Maria Käll
Kategori
Thriller
Förlag
Ordfront Ljud
Längd
13t 9m
Språk
Svenska
Utgiven
201201

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar