måndag 18 mars 2013

Tematrio - Saint Patrick

Det var enligt Lyran Saint Patricks day igår och då har hon klurat ut denna trio till oss.
Berätta nu om tre böcker skrivna av irländska författare.

1. Oscar Wilde eftersom jag läser Spöket på Canterville på min platta just nu, så var den inte svårt.

2. Marian Keyes som jag läst Sushi för nybörjare och Oväntat besök på Star Street. Faktiskt riktigt bra böcker om man vill ha något lättsamt och underhållande.

3.Maeve Binchy - Scarlet and Feather denna bok finns i bokhyllan, men oläst, jag fick dock fram genom att googla att det var en irländska författare.

Det första jag tänkte på när denna utmaning kom var boken Ängeln på sjunde trappsteget av Frank McCourt men han är född i USA. Fast boken handlade mest om Irland. Jag får läsa vidare om detta.
Ha en skön måndag!

12 kommentarer :

  1. Just det, Binchy glömde jag bort! Tänkte också på Frank Mc Court men såg precis som du att han inte är riktigt, riktigt irländsk :)

    SvaraRadera
  2. Just ja, Keyes har jag ju faktiskt läst:-)

    SvaraRadera
  3. Och jag tog McCourt ändå, eftersom de flyttade tillbaka till Irland;-)

    SvaraRadera
  4. Spöket på Canterbury har jag nog både läst och sett som film, när jag var barn.

    SvaraRadera
  5. Keyes var nog den första jag tänkte på :)

    SvaraRadera
  6. Spöket på Canterville lästa jag när jag var ung. Dina andra två författare finns även i min trio, men jag har nämnt andra böcker.

    SvaraRadera
  7. Jag tog med Oscar Wilde jag också :) Älskar hans pjäser och noveller och Dorian Grays porträtt...

    SvaraRadera
  8. Men om jag kommer ihåg boken rätt Lotten så bodde han där från han var rätt liten
    Mia

    SvaraRadera
  9. Dorians porträtt, de måste jag kolla upp..
    Mia

    SvaraRadera
  10. Jag måste nog fuska lite på den här och kolla upp irländska författare först, om jag ens har läst någon alls :P

    SvaraRadera
  11. Irlänningar (!!) är mina absoluta favoriter!

    SvaraRadera
  12. Oscar Wilde tänkte jag på men tog sen inte med honom.

    SvaraRadera