onsdag 20 mars 2013

Nathan Englander - Novellcirkel - Novell 1

Det är denna bok vi novellcirklar runt, vi läser en novell i taget, skriver in vad vi tycker och tänker i ett dokument på mailen. Det är verkligen spännande och läsa vad alla skriver, tänk att 40-50 sidor kan bli så många tankar.

Första novellen handlar två judiska par, ett par bor i Israel och det andra i USA. Kvinnorna hade gått i skolan ihop men de har inte träffats på många år.
Paren träffas och först tycker de knappt om varandra men ju mer tiden går och glasen fylls blir det bättre. Det blir diskussioner om förintelsen bland annat.

Jag tyckte inte så mycket om denna novell, kanske berodde det på att jag förväntat något annat. Den var väldigt amerikansk och och paren var väldigt frigjorda på vissa sätt. Berättelsen tog skruv lite på slutet då man fick tänka till ordentligt. Vem kan man lita på när det verkligen gäller?

Så här skrev jag i dokumentet:

Mia: Jag fick boken sent  så jag har nu läst ut första novellen och det tog tid.
Mina tre ord är Amerikansk, Religon och Förvirring
Amerikansk, fick känslan av en film jag sett, där det tjatades en hel del och diskuterades politik och religon.
Religon ja här borde man läst på bättre, peruk???slöja ?? eller är det islam, jösses hade högsta betyg i religion..Vad har de kunskaperna tagit vägen?
Förvirring jag hakade upp mig rejält på namnen Shosana heter egentligen Lauren, i boken skrevs namnet Shosana, men Mark som bytt namn till Yerucham, skrevs som Yeri och ibland Mark..Många namn alltså...
Sammanfattningsvis en liten besvikelse, tycker den fick skruv först på slutet.
Många kanske frågar sig varför man hoppar på en sådan här grej, jo, dels för att jag ska läsa böcker som annars gått min näsa förbi. Bara jag ser omslaget så hade jag lagt ifrån mig boken direkt, titeln däremot verkar intressant.
Jag vill också utveckla min förmåga att skriva om böcker, berätta mer om boken gå in mer på djupet.

Det jag märkt under tiden är att man får kontakt med de andra som också läser boken genom de olika medier t.ex  twitter, jättekul.
Avslutningsvis det bästa hämtat ur dokumentet, som jag tror också gäller mig.
Erika: Jag känner att jag kommer lära mig en hel del under den här novellcirkeln.
Bra sagt Erika.
De övriga som läser boken är:
Erikas bokprat
och dagarna går
Bibliotekskatten
Fru E.s böcker
En och annan bok
Breakfast book club
Henrik Elstad
Lottens bokblogg
Min bokblogg
Café de la nouvelle
Kika gärna in hos dem, säkert har de en bättre sammanfattning av första novellen, jag får inte riktigt till det.

10 kommentarer :

  1. Vad intressant att läsa ditt inlägg om novellen. Det här är ju jättekul! Vi kommer bli fullärda.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker tvärtemot dig. Jag tycker kanske till och med att den första novellen är den bästa! Spännande att diskutera är den hur som!

    SvaraRadera
  3. Absolut, nu är det tvåan som gäller
    Mia

    SvaraRadera
  4. Noveller och essäer är trevligt att läsa.

    SvaraRadera
  5. Ja det är trevligt, även om dessa var lite mer tänka efter.
    Mia

    SvaraRadera
  6. Jag gillar också detta eftersom jag får läsa böcker som jag annars kanske inte hade läst. Hade troligen inte läste den här boken eftersom jag (alltför) sällan läser noveller.

    SvaraRadera
  7. Jag har inte ens bloggat om första novellen ännu! Och jag är också övertygad om att vi kommer att lära oss massor, inte minst om varandra. Allt gott!

    SvaraRadera
  8. Ja det håller jag med om Tina.
    Mia

    SvaraRadera
  9. Jag tycker också det utvecklar förmågan att diskutera böcker!

    SvaraRadera
  10. Ja absolut Lotten, tycker jag också
    Mia

    SvaraRadera