söndag 14 augusti 2011

Haverdal 2011

Ja, så var helgen kommen när "tjejgänget" skulle ta ut mig för att fira att jag fyllt 25 år (+några år).Vi brukar göra så att när någon fyller jämt hittar vi på något kul med personen, det är jättetrevligt. Jag blev hämtad kl:11.00 och så gick färden till Haverdal, det ligger strax utanför Halmstad. Närmare bestämt campingen där, vi skulle bo i en uppställd husvagn. När vi kom dit fick jag ett glas vin och ett superfint kort.





Visst är de roliga mina vänner..

Strax gick färden vidare till en glashytta(Steninge glashytta),,jaha tänkte jag,,ska vi se på när någon blåser glas..

Men NEJ, jag skulle blåsa,,..



Ugnen där glasmassan fanns, där var det skitvarmt, jag tror Magnus(glasblåsarkillen) sa att det var 1100 grader(kan de stämma)



Detta skulle bli en fin ljuslykta men att forma den var inte helt lätt,och det var VARMT.



Vad tycker ni,,den röda är väl snyggast..



Sedan fick jag komma upp igen och blåsa och då skulle jag ta i av bara den,,till slut sprack glaset.

Då var det lika tunt som papper. Jag tyckte detta var jättekul och intressant,,men jag tror inte jag ska skola om mig..



När vi var färdiga med blåsningen, svettiga och urblåsta, åkte vi till kvarnen.

Nu skulle middag intagas,,jag valde varmrökt lax...åhh va gott det var



Ser det inte ljuvligt gott ut..Jag blev proppmätt alldeles för fort,,fick lämna lite.(hade nästan lust att be om en doggybag) Nu gjorde jag inte det,kan uppföra mig ibland..

Så tillbaks till husvagnen för lite skobyte och vätskepåfyllning.Så bar det av till beachen,,

Vi tog filtar, och snacks med oss och där satt vi vid havet och pratade tills det mörknade..

Hur mysigt som helst,,och gissa vad,,det var varmt med, bara en lätt kofta behövdes.



Ny dag och efter en underbar frukost hos Lenita i hennes fina hus, blev det mer strandpromenad. Vi gick och vi gick, det var ingen som ville åka hem..Men efter en timme var det ändå ett faktum, vi får lämna detta vackra Haverdal som bjöd oss på strålande solsken.

På hemvägen tog vi en tripp till Ricardo och åt något av de godaste glassar jag ätit,,mums.



Tack till alla gulliga "tjejer" för den jättetrevliga resa ni ordnat,,himla synd att man inte fyller jämt oftare..

Kram



2 kommentarer :

  1. Vilken underbar present - sådana gillar jag!
    Men du, blåste du alla tre vaserna? Snyggt jobbat! Jag har också provat glasblåsning och kom hem med två sneda whiskeyglas ...

    SvaraRadera
  2. Du - den röda är SUPERSNYGG!

    SvaraRadera